Proč mám chutě před menstruací?

Přestaňte se omlouvat za to, že chcete těsně před menstruací dát čokoládu, brambůrky a zmrzlinu. Chutě před menstruací jsou normální.
Chuť na jídlo a hlad jsou skutečné a existují důvody – legitimní, vědecky prokázané důvody – proč ty a spousta dalších lidí, kteří mají menstruaci, chtějí jíst všechny věci před menstruací.

Proč se to stává?

Můžou za to hormony.
Studie z roku 2016 naznačuje, že změny hladin hormonů estrogenu a progesteronu způsobují před menstruací chuť na potraviny s vysokým obsahem sacharidů a sladké.
Hormony však nemusí být jedinou hnací silou, která stojí za vaší touhou sníst všechny dobroty, které máte ve spíži. Konzumace všech potravin vám také může pomoci bojovat se všemi pocity, které provázejí předmenstruační fázi vašeho cyklu.
Když jíte škrobovité potraviny a sladkosti, vaše tělo uvolňuje serotonin. Serotonin je chemická látka, která zvyšuje pocity štěstí. Zvýšení dobrých pocitů je vždycky příjemné, ale o to víc, když se kvůli rozbouřeným hormonům cítíte jako při PMS.
Nutkavé přejídání a chuť na jídlo před menstruací mohou být také příznaky premenstruační dysforické poruchy, což je těžší forma PMS.
Pokud patříte mezi 14 procent lidí, kteří mají nepravidelnou menstruaci, můžete být podle výzkumu náchylnější k záchvatovitému přejídání.

Takže nejsem těhotná?

Mohla byste být, ale i když máte chuť na okurky máčené ve zmrzlině, nemusí to nutně znamenat, že jste těhotná. Pravděpodobnou příčinou je stále PMS.
Jistě, těhotenské chutě a hlad jsou běžné, ale stejně tak i nechuť k některým potravinám. To znamená, že vás zcela odradí pouhý pohled nebo vůně některých potravin, včetně těch, které jste milovala před těhotenstvím. Nechuť k jídlu je v těhotenství běžná, ale ne při PMS.
Těhotenství také pravděpodobně způsobuje další příznaky dlouho předtím, než se dostaví chutě, jako např:

  • vynechání menstruace
  • nevolnost
  • změny na bradavkách, například tmavší nebo větší areola
Doporučujeme:  Výběr kalíšku

To vše znamená, že PMS a těhotenství mají podobné příznaky. Pokud existuje nějaká možnost, že byste mohla být těhotná, je provedení těhotenského testu jediným způsobem, jak to s jistotou zjistit.

Jak brzy mohou začít chutě?

Chutě související s menstruací obvykle začínají přibližně 7 až 10 dní před začátkem menstruace. Tehdy také obvykle začínají další příznaky PMS, jako jsou změny střevních návyků (zdravíme menstruační bobky a prdy), bolesti hlavy, akné a nadýmání.
Nutkání cpát se obvykle zmizí, jakmile vám začne menstruace.

Je v pořádku si ho dopřát?

Ano. Nejenže je to v pořádku, ale je důležité poslouchat své tělo před menstruací.
Určité chutě mohou mít svůj důvod a vaše tělo může potřebovat více kalorií.
To samozřejmě neznamená, že byste se měli denně přejídat. Pokud vás však tělo před menstruací prosí o něco jiného, nevyčítejte si, že jíte víc, než byste jedli normálně.
Klíčové je věnovat pozornost svému tělu a jeho potřebám.

Jídla, po kterých toužím, mi jen zhoršují náladu!

Ano, to se obvykle stává, když jíme potraviny s vysokým obsahem rafinovaného cukru, soli a sacharidů.
Výměna potravin, na které máte chuť, za zdravější alternativy nebo omezení porcí těchto potravin, na které máte chuť, vám může pomoci dát tělu to, po čem volá, aniž byste se cítili hůře.
Přečtěte si, jak vyměnit běžné chutě v období menstruace.

Pokud toužíte po sacharidech

Sáhnout po jednoduchých sacharidech, když se cítíte unavení a mrzutí, vám může zlepšit náladu díky zvýšení hladiny serotoninu, ale tento efekt je krátkodobý. Když si jich dáte příliš mnoho, můžete se nakonec cítit ještě více ospalí.
Místo jednoduchých sacharidů, jako jsou chipsy, chléb nebo těstoviny, volte komplexní sacharidy, které zvyšují hladinu serotoninu, ale díky nim se budete cítit lépe déle. Patří mezi ně například fazole a čočka, hnědá rýže a oves.

Doporučujeme:  Často kladené otázky

Pokud zrovna potřebujete uspokojit chuť na sladké.

Jakkoli může být lákavé sníst celý pytlík sušenek Oreo, když váš mlsný jazýček žadoní o uspokojení, příliš mnoho cukru obvykle vede k dost nepříjemnému kolapsu.
Pokud máte chuť, klidně si jednu nebo dvě sušenky dejte. Existují však i jiné způsoby, jak uspokojit chuť na cukr. Několik sladkých a zdravých nápadů:

  • koktejly
  • ovoce a jogurt
  • plátky jablek potřené medem
  • energetické kousky
  • směs na cestu

Máte chuť na sladké, která se nedá zastavit? Zvažte těchto 19 potravin, které zahání chuť na cukr.

Pokud potřebujete čokoládu

Čokoláda je jednou z nejčastějších potravin, na kterou mají lidé před menstruací chuť. Naštěstí pro mě – ehm – pro vás, čokoláda má své výhody.
Pokud chcete využít zdravotních výhod této chuti, držte se hořké čokolády. Hořká čokoláda má vysoký obsah antioxidantů a minerálů a často stačí čtvereček nebo dva kvalitní hořké čokolády.

Pokud se jen chcete cítit méně naštvaná

Tohle se nedá nijak přikrášlit: PMS vám může způsobit, že se budete cítit emocionálně jako hovno na suchu. Smutek, výkyvy nálad a plačtivost jsou běžné příznaky, které se mohou protáhnout i na několik dní menstruace.
Místo toho, abyste se snažily všechny pocity vycpat hrstí gumových medvídků, vyzkoušejte aktivity, které prokazatelně zvyšují hladinu hormonů štěstí ve vašem těle: endorfinů, serotoninu, oxytocinu a dopaminu.
V každém případě pokračujte v pojídání gumových medvídků, jen se ujistěte, že děláte něco jiného pro své duševní zdraví.
Pokud si chcete zlepšit náladu a zvýšit energii, můžete:

  • jít na procházku
  • jít si zaběhat
  • mít sex – partnerský nebo sólo
  • podívat se na zábavný film
  • promluvit si s přítelem
  • pomazlit se s domácím mazlíčkem
Doporučujeme:  Menstruace bez odpadu, jak se chovat šetrněji k přírodě? Zkuste látkové vložky

Kdy navštívit lékaře

Chtít jíst více než obvykle před menstruací a mít chutě na jídlo je docela běžné a obvykle není důvod k obavám.
Přesto existují některé okolnosti, které mohou naznačovat skrytý problém.
Pokud máte hlad nebo chutě, navštivte svého lékaře:

  • přetrvávají po celý měsíc
  • jsou způsobem, jak se vyrovnat s přetrvávajícími nebo závažnými pocity deprese, úzkosti nebo stresu
  • vedou k výraznému nárůstu hmotnosti
  • způsobují vám úzkost nebo trápení
  • ovlivňují vaši léčbu nebo zotavení z poruchy příjmu potravy
  • narušují vaši schopnost podávat výkony ve škole nebo v práci

Důležité je také navštívit lékaře, pokud máte chuť na nepotravinové předměty, což se z lékařského hlediska nazývá pica.
Pica se častěji vyskytuje u těhotných lidí a dětí, ale může se objevit i u lidí s určitými onemocněními.
Touha po nepotravinových předmětech, jako je led, hlína, špína nebo papír, může být důsledkem nedostatku železa, který je zvláště častý u lidí s bohatou menstruací a stojí za to se o něm poradit s lékařem.

Sečteno a podtrženo

Buďte si jisti, že nejste jediní, kdo se před menstruací někdy chopí svačiny ve spíži. Místo toho, abyste se tloukl\ do hlavy kvůli svým chutím, naslouchejte svému tělu a dejte mu to, co potřebuje.
Pokud to znamená, že jednou za měsíc potřebuje pizzu a zmrzlinu, budiž.